Tabung Belajar

Pengikut

Selasa, 24 Jun 2014

Wayar Bumi

Tiba-tiba aku rasa nak bercerita sikit pasal wayar bumi ni…hahaha sebabnya??? Sebab aku ternampak wayar berwarna hijau ni dipasak(ditanam) dalam tanah. Why??? 

Wayar bumi ni sebenarnya bertujuan hanya untuk mengangkut arus elektrik bocor ke bumi apabila berlaku kebocoran arus elektrik akibat kegagalan penebat. Jika tiada kebocoran arus elektrik, wayar ini tidak membawa sebarang arus elektrik. Ia biasanya disambungkan ke bahagian bekas logam serta bahagian peralatan lain yang mungkin bersentuhan dengan manusia. Gangguan elektromagnetik serta pelindung kejutan elektrik membuang cas elektrik yang tidak dikehendaki melalui wayar bumi. Tidak semua sistem pendawaian elektrik dibumikan.
Menurut atuk wiki ni -Dalam bidang kejuruteraan elektrik, istilah pembumian elektrik merujuk kepada sambungan litar elektrik ke bumi, sama ada secara fizikal ataupun sebagai "laluan balik" ke punca kuasa elektrik, bergantung kepada aplikasi yang digunakan.
Terdapat beberapa sebab mengapa litar elektrik dibumikan. Dalam sistem bekalan elektrik sesalur, sambungan ke bumi dilakukan atas sebab keselamatan, terutamanya bagi mencegah bahagian peralatan elektrik yang dapat disentuh oleh manusia daripada diuja dengan voltan tinggi yang berbahaya akibat kegagalan penebat elektrik, atau dengan kata lain, melindungi pengguna daripada kebocoran arus elektrik dengan menyediakan satu laluan elektrik ke bumi. Sambungan ke bumi juga boleh mengehadkan pembentukan cas elektrik statik semasa mengendalikan bahan mudah terbakar ataupun semasa membaiki peralatan elektronik. Bagi pendawaian kenderaan pula, semua peralatan elektrik kenderaan dibumikan ke badan kenderaan (tanpa sambungan secara fizikal ke bumi) bagi menyediakan satu laluan balik ke bateri, sekaligus menjimatkan penggunaan kuprum.


p/s: ooo gitu rupanya… hahahha

"Buah Ajaib"

Bagi sesiapa yang pernah rasa atau makan buah ajaib ni pasti dah tahu apa yang ajaibnya pada buah ini. Everything makanan yang masam seperti limau nipis, belimbing buluh, katak puru, pauh, jeruk or soon pasti akan jadi manis. Namun manisnya tidaklah seperti gula. Aku tak suka sesuatu yang manis berasaskan gula terutama air. Tapi aku terpikir nak buat teh limau tanpa gula..hahaha agak-agak manis tak air tu bila aku makan buah ajaib ni. Sekarang musim pokok ajaib tu berbuah, so banyaklah buahnya, nak-nak pokok ajaib ni pun banyak tapi tak semua berbuah.



Apakah Kegunaan Serta Faedah & Kelebihan Buah Ajaib Ini ? Berikut adalah antara manfaatnya ..

·                     Ia dapat membantu mengawal diet pengambilan gula. kerana jelasnya ketika merasa manis setelah mengambil buah ajaib kita tidak merasakan gula yang sebenarnya melainkan kerana tipu daya protein sahaja. Maka ini amat berguna bagi para orang yang diet gula tapi tetap ingin merasakan manis dalam makanan & minuman.
·                     Mempertingkatkan rasa makanan & minuman. Karena sifatnya yang dapat mengubah 'rasa' maka buah ini dapat membantu orang yang tidak gemar memakan sayur-sayuran. Kerana sayur apapun akan berasa manis. Ya ini pasti amat sesuai untuk anak-anak yang tidak gemar makan sayur-sayuran. Hasilnya, khasiat sayur-sayuran diperolehi disamping rasa enak yang dirasai. Hebat bukan.
·                     Pesakit Kanser. Pesakit Kanser yang sedang menjalani kemoterapi biasanya akan merasakan rasa yang tidak enak di lidahnya. .. Ya, buah ini dapat membantu 'memperbaiki' deria rasa mereka sehingga mereka tetap berselera mengambil makanan dengan rasa manis yang enak & menakjubkan.


Ahad, 1 Jun 2014

"JUNE GIVEAWAY OLEH MA"

Assalamualaikum w.b.t
*********************************

Tekan Banner Diatas Untuk Menyertai

Ditaja oleh :


Senarai Hadiah :
Double Stemcell RM 250 | TOPUP RM65 | Perla Coffee Rm35++ | 1 Set Tupperware Rm63 | Penanda Buku | Frame | Wallet | Mac Eye Liner

JOM SERTAI SEKARANG 

Pemenang dipilih berdasarkan
-Top Refferal  
-Tag rakan plg byk 
-Random

p/s: saya tag semua rakan-rakan blog ..hahaha..moh pakat join

mangsa tag  
Cik Sally , Kasih Durrahmadam g

Sabtu, 31 Mei 2014

"Giveaway RM300 By Blog Pancing Elih"




Nak JOIN!!! klik SINI

Tarikh tutup penyertaan adalah pada 04 Jun 2014

Giveaway Cash RM350 by Emas Putih

As-Salam

[Siala nak join sila tekan banner di atas]

Giveaway Cash RM350 by Emas Putih ini di anjurkan oeh Emas Putih dan disponser oleh Emas PutihNasibah KhushairyKasih Lestari Abadi Nor Farihan AyobNannie Isa , dan yangbaik .

GIVEAWAY "KE KOREA DAH KITA..."



 GIVEAWAY "KE KOREA DAH KITA..."

Dah ke Korea rupanya tuan empunya blog "Atas Nama Cinta" Cikgu  . Ambui-ambui pi sana tak ajak ceq pun na..hehehe

Nak dijadikan cerita, cikgu kita ni anjurkan GiveAway sejurus  pulang dari Korea. Banyak ke ole-ole cikgu bawa balik tu? 

So, ni ceq nak habaq mai kat hangpa semua ni. Kepada sapa2 hak suka join giveaway ni moh la pakat join na... 

klik SINI
 kalau hangpa semua nak join
dah tak lama dah!!!

1 JUN 2014 tAMAt sebelum 11.59 malam katanya...

Isnin, 26 Mei 2014

Happy Monday!!!

image  image image image
( Gambar sekadar hiasan je..hehehe)

fuhh hari ni adah test memandu. Tak dapat aku bayangkan, tak terungkap

dengan kata-kata. Dup dap dup dap berdebor-debor. Semoga lulus dengan 

jayanya.