Tabung Belajar

Pengikut

Rabu, 15 Mei 2013

Mimpi buruk atau baik???

Mimpi buruk atau baik???
Baru- baru ini terdengar satu tazkirah daripada seorang ustaz melalui radio Sementara menunggu waktu kuliah bermula.

Tazkirah berkaitan mimpi. Baru-baru ini juga aku bermimpi sesuatu yang buruk dan mimpi tu buat aku rasa gelisah dan tidak tenang dan aku tidak bercerita kepada sesiapa pun akan mimpi tersebut.

Kata ustaz :
Ada dua jenis mimpi iaitu mimpi baik dan buruk. Mimpi baik iatu mimpi yang mengembirakan dan menyenangkan hati kita dan mimpi buruk pula perkara-perkara yang membuat kita takut, gelisah, sakit dan sebagainya.

Jika kita mimpi buruk jangan kita bercetita akan mimpi kita itu. Boleh jika ingin menceritakan mimpi tapi kepada orang tertentu sahaja. Tidak kira mimpi itu buruk atau baik, kita tak harus mencerita kepada sebarangan orang. Hal ini kerana mungkin timbul masalah daripada mimpi yang kita ceritakan itu.

Kata ustaz – untuk elak hasad dengki. Nabi Muhammad SAW. Bersabda bahawa jangan bercerita kepada sebarangan orang.

Dalam islam, kita tak boleh menceritakan mimpi kita kerana takut timbul hasad dengki terutama daripada seteru kita dan hal ini mungkin menambah benci seseorang kepada kita. Jika kita mimpi perkara2 yang tidak baik maka seteru kita akan suka dan mungkin mengutuk kita , “padam muka” .

Kepada siapa kita boleh cerita mimpi kita?

Kepada orang-prang yang mengasihi diri kita terutamanya ibu dan ayah. Hal ini kerana ibubapa tidak mengharapkan perkara-perkara yang tidak baik terhadap anak2 mereka. 

Boleh juga diceritakan kepada  “suami” atau “isteri ( jika sudah berkahwin). Mereka ini memang dikenalpasti sebagai orang2 yang baik dengan kita. 

Kepada orang yang tidak suka membocorkan rahsia orang atau “pembawa mulut” (kira mengumpat la tu hehehe) . 

dan juga kepada ahli-ahli akal dan orang alim/warak.

Sabda nab Muhammad SAW. : … dan aku suka sekiranya mimpi itu “kena ikat kaki” dan aku tidak suka kena belenggu (berkas) tangan di tengkuk”…

Kaki kena ikat bermaksu sesuatu yang akan kekal. Tetap pendirian dalam agama. Tapi ada jugak kisah dimana seseorang itu seorang miskin dan papa dan ditakuti bermimpi kena ikat kaki maka kekal la dia dalam golongan miskin dan papa – itu hanya gurauan ustaz..hihhi

Manakala  kena belenggu/ berkas tangan di tengkuk merupakan petanda yang tidak baik.
diriwayatkan oleh seorang sahabat yang bernama Zaid bin Arqamradhiallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah berkata,
اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا

Artinya: “Ya Allah. Sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyuk, dari jiwa yang tidak pernah merasa kenyang dan dari doa yang tidak dikabulkan.” 
P/s : ...................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan