Tabung Belajar

Pengikut

Jumaat, 24 Februari 2012

SiLa InGaT InI sEtIaP KaLI AnDa mArAh


ANDA MARAH ?

Jangan marah-marah lagi xelok...



SILA INGAT INI SETIAP KALI ANDA MARAH.


1) Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa satu ketika seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a sedangkan Nabi s.a.w sedang duduk di hadapannya. Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan Nabi s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum. Apabila orang itu mencacinya dengan keterlaluan, lantas Abu Bakar r.a menjawab akan caciannya. Mendengarkan akan jawaban itu, Nabi s.a.w begitu marah, bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata: Ya Rasulullah s.a.w, apabila orang itu terus mencaciku engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab:
Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya, seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu, dan aku tidak mahu duduk bersama dengan Syaitan; oleh kerana itu Aku meninggalkan kamu.

(Hadith Riwayat Ahmad)



2) Sabda Rasulullah

"Berlapang dadalah kamu terhadap orang yang membodohi kamu. Engkau suka memberi maaf kepada orang yang telah menganiaya kamu. Engkau suka memberi kepada orang yang tidak pernah memberikan sesuatu kepadamu. Dan, engkau mau bersilaturahim kepada orang yang telah memutuskan hubungan dengan engkau."

(HR. Thabrani)


3) Sebuah hadis riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah, daripada Mu’az bin Anas r.a., beliau berkata bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: 

“Sesiapa yang menahan marah padahal ia boleh melepaskan amarahnya itu, maka dia akan dipanggil Allah pada hari kiamat bersama para pemimpin makhluk sehingga dipilihkan untuknya bidadari mana yang akan dikahwinkan dengannya mengikut kehendaknya.”

4) "Dan Balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan Setimpal, TETAPI barang siapa memaafkan dan berbuat baik, maka PAHALANYA DARI ALLAH
Sesungguhnya DIA tidak menyukai orang yang zalim."

[ Al -Syura : 40 



Simpan setiap kali Amarahmu ,sakit hati ,caci maki dan bencana itu Ujian dari Allah,belum pun kita menyelesaikan, Kita telah tewas dngan Ujian Amarah.Bagaimana kah kita boleh katakan kita ini Ber Iman ?Bagaimanakah boleh kita katakan Hati kita bersih ?

Sedangkan Hati ini masih tidak dapt menafsir Ujian dan Dugaan dari Allah.

2 ulasan: