Tabung Belajar

Pengikut

Sabtu, 15 Februari 2014

Dilema seorang pelajar. Selepas graduate terus jadi 'hamba' berijazah




Apa yang nak dikatakan lagi, anda semua mesti mengalami masalah ini kan. Sama seperti aku sekarang yang sedang dilemma dalam mencari pekerjaan ( macam terdesak pulak rasa hehehe). Walaupun aku sudah tamat belajar tapi aku perlu menunggu selama setahun untuk konvo dan grad. Sementara tunggu konvo ni aku masih mencari-car pekerjaan yang sesuai. Sehari terasa bagai seminggu, sebulan terasa bagai setahun lalalala. Memikirkan arah tuju yang belum pasti dalam meneruskan perjuangan untuk hidup.

Dan satu lagi dilemma iaitu dilema nak langsaikan hutang ptptn. Apa la nak jadi, muda-muda dah pandai nak berhutang. Kalau kerja belum dapat macam mana nak bayar hutang kan. Melalui pemerhatian aku dan pengalaman seseorang yang aku ketahui ialah sampai sekarang dia belum dapat pekerjaan yang sesuai dan sampai sekarang hutang belajar dulu belum dilangsaikan. Bayangkan sudah sudah 12 tahun dia graduate tapi hutang belum habis bayar lagi. Pelbagai kerja dia dah lakukan. Kerja semata-mata nak bayar hutang.

Bila belajar orang Tanya bila nak habis belajar. Bila habis belajar orang Tanya bila nak kerja. Bila kerja pulak orang Tanya bila nak kahwin. Tapi situasi aku berbeza. Hehehehe. Aku baru habis belajar dan graduate serta belum lagi dapat kerja orang dah Tanya bila nak kahwin. Giler… semua kerja giler… hahaha. Makcik-makcik semua, saya nak kerja dan punya pendapatan dulu sebelum saya kahwin dan ingatlah “jodoh itu belum pasti, dan apa yang pasti kita semua pasti mati”.

Dalam fikiran kita asyik memikirkan siapa jodoh kita, bila kita nak kahwin tapi kita lupa tentang sesuatu iaitu ajal kita. Kita tak pasti akan menemui jodoh tapi kita pasti menemua ajal. Jodoh pertemuan, ajal maut semua ketentuan Allah S.W.T. Kita hanya mampu merancang dan Allah S.W,T yang menentukan perjalanan hidup kita.


p/s: buat sahabat-sahabat yang belum peroleh pekerjaan seperti saya ni, saya doakan semoga kita semua peroleh pekerjaan. J Allah yang menentu perjalanan hidup kita. Setiap detik dan setiap langkah kita diperhatikan-NYA.  Ada hikmah kenapa kita belum mendapat pekerjaan dan tidak mendapat sesuatu pekerjaan yang kita ingini. Allah S.W.T tahu apa yang terbaik buat kita. Dia Maha Mengetahui dan Maha Pemberi. Jika tertulis sesuatu itu menjadi hak kita maka ia tetap akan jadi milik kita, jika tertulis sesuatu itu bukan hak kita maka ia tetap tidak akan jadi milik kita. Allahuakhbar!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan