Tabung Belajar

Pengikut

Sabtu, 31 Mac 2012

MenGuMPaT???


MENGUMPAT (GHIBAH) ???

Rasulullah S.A. W. bersabda yang bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya." 

(Hadis Riwayat Muslim).



1) Nabi SAW bersabda maksudnya :
"Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat cacatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukan". 

Maka Allah menjawab : 
"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".


2) Nabi SAW bersabda maksudnya : 
"Diriwayatkan pula, besok dihari kiamat, seseorang diberikan padanya buku catatan amalnya. Lalu dia tidak melihat didalamnya catatan amal kebajikannya, maka ia berkata, " Ya Tuhanku dimanakah amal solatku, shaumku dan amal ketaatanku?"
Maka dikatakan kepadanya, " Hilang seluruh amal kebaikanmu lantaran kamu mengumpat manusia" 

(Hadis riwayat Abu Ummah al-Bahili)


3) Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya :
"Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi."


4) Sabda Rasulullah S.A.W. 
"wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" 

(Hadis riwayat Abu Daud).


5) Firman Allah dalam Surah Al-Hujurat Ayat-12

"Wahai orang-orang yang beriman! 

Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan