Tabung Belajar

Pengikut

Isnin, 28 Januari 2013

XPDC Gua Tempurung


Sudah 3 kali aku joint program Bakti Siswa….
dan inilah pertama kalinya dan aktiviti yang paling lasak dan mencabar yg aku sertai..
Lebih kurang 30 orang yang sertai ekspedisi Gua Tempurung..
Tiket utk sertai ekspedisi ini ialah Rm 12…
Tidaklah terlalu mahal mahupun murah.. sesuai dengan cabaranya…
Bayangkan selama 5 jam berada dalam gua yang gelap.. oleh itu setiap orang perlu ada lampu sendiri bagi memudahkan perjalanan nanti..
Pemandu ekspedisi “along” namanya… tapi aku panggil dia “abg”.. hahaha automatik sebab  dia tua..
lihat dari luar just Nampak sebuah bukit or gunung yg tinggi..
kami diberi sedikit taklimat oleh seorang pak cik ( eden tak kenai) ..
mula2nya aku xnak masuk dalam gua ni..hahahaha… sebabnya *******….. biarlah rahsia… tapi teruja jugak nak masuk.. last masuk jugak..hahahaha

perjalanan bermula seawall jam 11 pagi.  Masuk2 je dalam gua hati dah berdebar2 .. bimbang, takut, stress pun hadee…hahahaha… aku hanya mampu berdoa semoga semua berjalan dengan lancar dan semuanya selamat pergi dan pulang (dah macam nak pergi berjuang la pulak…
masuk2 je gua sungguh manakjubkan… suasana gua yang diterangi cahaya lampu kekuningan.. memperlihatkan keadaan gua .. sangat cantik ..syukur sempat juga melihat keindahan ciptaan Allah SWT..
makin lama perjalanan cahaya sudah tiada.. hanya kegelapan .
mujur ade lampu suluh yang dibeli yang mampu menerangi jalan..
hahaha..walaupaun lampu murah tapi boleh la..
Pelbagai perkara menarik dan menyeramkan yg dilalui…
~menaiki anak tangga sebanyak lebih 600 anak tangga…
~memanjat dalam keadaan curam-
à memang menakutkan..silap langkah boleh patah kaki or tangan dan ….
~mengelonsor turun à curam tapi menyeronokan dan juga berbahaya..
~merangkak dalam air…
dan banyak lagi..
~5 jam perjalanan .. memang memenatkan
~masuk pukul 11 am- 4 pm..  Alhamdulillah semua pulang dengan selamat…
sangat curam.. tapi along suh senym.. so aku senyum la masa menggelongsor

yang ni sempit..tp aku muat2 aje..hehehe

lepas 2jam lebih kami dpt jmpa cahaya 

kena merangkak..ade yg terhantuk kepala kang..huhu

gua ni memang indah

merangkak lagi

aku hanya mampu berdoa semoga kami semua selamat pergi dan balik…(^_^)
ada banyak lg tp pic xde.. dalam ni xleh bawak kamera huhuhuh..nanti rosak kena air..
jalan balik... hahaha..lega dapat jumpa cahaya selepas 5jam berlampu picit

-
à aku dah taknak masuk gua tu lagi.. xnak join xpdc tu lg.. kalo setakat melawat je xpe..hehehe..
--
à kagum dengan keindahan gua tu… dalam gua pun ada aircond( pusat angin) …huhuhuhu
-à lepas bakti siswa ak merantau ke KL..huhu.. hujung januari ni InsyaAllah sampailah aku kt rumah. (^___^)


p/s---> semua pic atas tu mr. google punya.. haish mana gambar ceq ni..along ni kan janji nak tag kt fb.. sape tu yg bg fb kt along ni.. ceq nk tengok pic..hehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan